Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rituály ochrany v lidové magii

Rituály ochrany v lidové magii

V tomto článku najdete několik postupů od našich předků, které slouží jako rituály pro ochranu jedince, a nebo i pro ochranu domácnosti, rodiny a podobně. Jsou to většinou jen pověry, kterým se věřilo v určité době. Pověry, které dnes patří již jen mezi mýty, ale pověry, které je zajímavé si připomenout. Takže vás čeká několik formulek, kterých se používalo k ochraně, několik kadidel, několik rituálů a několik bylinek, u kterých se věřilo, že mají zázračnou moc chránit. Takže nejenom o česneku (který známe z legend o upírech), ale e.c. i hřebíčku, pelyňku, bříze, koriandru, oregánu, bezu, kmínu a křenu, bude tento článek.

ČESNEK PŘI OCHRANĚ PROTI DÉMONŮM

O tom, že se česnek používal k ochraně, ví snad dnes již každé malé dítě. Mají na tom hlavně zásluhu většinou "béčkové" filmové "dílka", kde je význam česneku mnohdy až parodicky přehnán. O ochraně pomocí česneku se můžeme dočíst i v klasické literatuře e.c. v románu Dracula od spisovatele a hermetika Brama (Abrahama) Stokera, jenž byl členem hermetického řádu Golden Dawn (Zlatý úsvit). O ochraně pomocí česneku (a nejen pomocí něho) se píše i v Národopisném věstníku českoslovanském XIV/1/: "Krom užití klasického česneku bylo možné natírat si hruď mastmi obsahujícími různé složky, jako např. vepřové sádlo, pepř, smolu apod., anebo slepičí trus či dětské výkaly, terpentýn nebo lidské sliny. K nejdrastičtějším prostředkům se dospělo v západním Pomořansku, kde k ochranným postupům patřilo sebrat špínu mezi prsty nohou a načrtnout si s ní kříž na čele..." /Frank Wollman, 1920, "Vampyrické pověsti v oblasti středoevropské", Podle legend užíval česnek jako ochranu proti magickým útokům i Odysseus.
Česnek má údajně ochraňovat člověka proti démonům a bytostem astrálního světa. V okolí Středozemního moře se věřilo, že česnek zahání i samotného ďábla. V lidové magii byl česnek bylinou bezpečí a očisty. Přidával se prý i do některých kadidel. Dle knihy "Magické rostliny" (autorek Lavenderové a Franklinové) bychom měli každý den sníst tři stroužky česneku a nebo tři kapsle s česnekovou silicí. Ale autorky také varují, že nadměrné užívání česneku může způsobit alergickou vyrážku. Scott Cunningham doporučuje jen jeden stroužek česneku denně a k tomu vtipně dodává: "Pro milovníky česneku to samozřejmě nepředstavuje sebemenší problém (nepohrdnou totiž ani česnekovou zmrzlinou)". Recept na tuto "specialitu" však neuvádí.


ČESNEK PŘI OCHRANĚ DOMÁCNOSTI

Česnek, který je zavěšen v domácnosti má údajně odhánět veškeré zlo, chránit byt či dům. A dokonce i zahánět zloděje a lidi závistivé. Česnek se také často vkládal pod polštář miminkům a dětem, aby jim během noci neublížilo nic z tohoto světa a ani ze světa neviditelného.


OCHRANA POMOCÍ OHNĚ

Následující ochranný rituál je pravděpodobně od starých Keltů. Doporučuje se v něm, aby se člověk, který žádá ochranu, posadil před ohniště. Bude si představovat to, jak ho oheň obklopuje ochranným světlem a vytváří kolem něho nepropustnou kouli. Při tomto rituálu se má dále ještě pronášet tato kouzelná formule:
"Kouzlo v ohni utkané kolem mne ať vyvstane a obklopí mne září svou jako stěnou ochrannou. Nikdo tu zeď neprostoupí. Nikdo skrze ní neprojde. Nikdo v ní skulinu nenajde."


BŘÍZA JAKO OCHRANA PROTI ČERNÉ MAGII

V lidové magii často bříza symbolizovala bílou magii, ochranu před černou magií, zářivé ochraňující světlo čistoty, energii, svěžest. Na některé talismany a totemy se často používalo březového dřeva, pro jeho údajnou ochrannou moc. V některých keltských kmenech se bříza považovala za Paní lesů nebo i za bohyni lesů a nesměla se z ní loupat kůra, protože se věřilo, že by se potom Paní lesů zlobila. Bříza se nařezávala jen při některých slavnostech, jelikož se věřilo že míza břízy přináší energii člověku i přírodě.


PELYNĚK PŘI VYMÍTÁNÍ DÉMONŮ

V Indii se obětoval pelyněk bohu Šivovi, Višnuovi a Súrjovi. Často se v hinduismu používá pelyňku do kadidel při meditaci a často je vhazován obřadně do ohniště - pro jeho vůni při spalování. Při některých rituálech a slavnostech se pelyňku vhazuje do ohně tak velké množství, že pak při spalování tvoří veliké oblaky dýmu, které zahalují všechny účastníky obřadu. Krom obětování při některých rituálech hinduistů, byl pelyněk používán při pohřbech (stejně jako u Germánů). V Indii se nazýval pelyněk černobýl "nagadamani, což znamená "drahokam hada". V lidové magii v Indii je používán pro vymýtání démonů (hadích démonů). V Indické ajurvédě se považoval za jeden z největších léků, jenž údajně utišuje bolesti, čistí krevní oběh a průchody nervového systému.


PELYNĚK V TIBETU

V Tibetu se místnímu pelyňku říká "chingi". Ten se používá jednak pro ochranu (věší se před domy Tibeťanů) a jednak do vykuřovadla, které se používá při oslavách Nového roku. V Tibetu ještě existují další druhy pelyňků: Artemisia caruifolia, Artemisia dubia


LEVANDULE A MAGIE

Jan Černý z Litomyšle, lékař a bylinář (a nejen on), přisuzuje této rostlině i mnohé další účinky:
Levandule odnímá bláznovství, odnímá samomluvu, odnímá starostlivosti, zachovává paměť. Levandule zahání zlé účinky magie. Používala se v lidové magii jako kadidlo, při meditaci, rozvíjela schopnost logického úsudku a rozvíjela inteligenci. Zjasňovala též mysl. Patřila a patří k rostlinám letního slunovratu (vhazovala se do ohně jako obětina), ale také se v mnoha pohanských kultech používala k uctívání bohů podsvětí. V některých kulturách se věřilo, že vdechování levandule má zázračnou moc v tom, že umožňuje vidět postavy běžně neviditelné (různé formy strašidel etc). Ale levandule má též význam v magické ochranně a to hlavně u rodiček a novorozenců. Levandule spalovaná měla navozovat harmonii, rovnováhu a celkovou regeneraci fyzickou i psychickou.


HŘEBÍČEK A OCHRANA MÁGŮ I DĚTÍ

I hřebíček se používal v magii ochrany. Znám je i z lidového léčitelství a to hlavně proti bolesti zubů a dásní a taktéž proti zápachu z úst. Hřebíček se také používal jako jedna ze složek některých rituálních kadidel. Krom ochrany mágů i prostých lidí měl i využití k ochraně dětí - zavěšoval se nad jejich postýlky a do místností ve kterých děti spaly.


ČERTOVO LEJNO V MAGII

V lidové magii se "čertovo lejno" používalo exempli causa jako prostředek proti "silám temnoty" - přidávalo se i do vymítacích kadidel a dokonce prý i při vymítání ďábla. Také se používá po rituálech k vyčištění magického kruhu a k celému prostoru, ve kterém se magická operace vykonává. Takže paradoxně sloužilo "čertovo lejno" k vyhnání čerta. V Persii se používalo "čertova lejna" jako afrodiziaka a léčila se s ním potence. Používalo se i ve formě vykuřovadla a okuřovadla. Jako vykuřovadlo se "četovo lejno" používalo i v Tibetu, ale ne u buddhistických mnichů, ale u šamanů původního náboženství starého Tibetu - bonismu (bon, bon-po, bon-pa). "Čertovo lejno" bylo vhodné hlavně při léčení posedlosti a obsedlosti. Buď šaman pacienta okuřoval a nebo sám pacient kouř inhaloval. V Indii se zas používalo "čertovo lejno" k vykuřování smíchané s kozlíkem himalájským, puškvorcem, hadí kůží, pavími pery a kočičím lejnem. Na internetu se však máme možnost dovědět i to, že se "čertovo lejno" používá přesně naopak - k evokaci zlých sil a k uspokojení zlých duchů. Zajímavé je i to, že se můžeme v některých pramenech dočíst legendu o tom, že "čertovo lejno" vyrůstá ze semene Boha plodnosti (tato zmínka je e.c. v knize Magické rostliny). Takže si vyberte.


KORIANDR V LIDOVÉ MAGII

Některé pověry přisuzují koriandru ochrannou moc. Vyseje-li někdo koriandr na své zahradě, tak ho koriandr údajně ochraňuje před zlem. Svázaná "koriandrová kytice", která byla zavěšena v domácnosti, měla taktéž moc ochrany a přinášela domů klid a bezpečí. Semena koriandru nošená v obleku, mají prý zahnat bolesti hlavy. Chce-li mít rodička chytré dítě, tak by měla prý jíst koriandr. Koriandr se používal i v magii sexuální a v magii lásky, převážně se při těchto rituálech přidával do kadidel, vhazoval se do ohně nebo sloužil k pomazání svíček při těchto rituálech.


OREGÁNO V LIDOVÉ MAGII

Oregáno alias Dobromysl známe převážně jako koření, které se přidává na pizzu a hojně se ho používá v italské a řecké kuchyni. Ovšem i v lidové magii a lidovém léčitelství se tato rostlina hojně používala. Ve středověku se o této rostlince tvrdilo, že pomáhá při léčbě malomocenství. Dále pak bylo oregáno využíváno v léčbě kašle a zánětů (již Hippokrates tvrdil o oregánu, že má dobrý vliv na plicní choroby a také na nervový systém). Dále se v novodobém lidovém léčitelství využívá při léčbě zánětů (e.c. u dásní) a proti průjmu. Údajně podporuje i vylučování žluči. Věřilo se, že oregáno dokáže přičarovat a zajistit lásku (ostatně tato pověra existovala snad u všech rostlin krom česneku:-). Další použití oregána bylo v magii ochrany - mělo chránit lidi i zvířata, pokud se trhalo na svátek svatého Jana (rostlina spadá mezi takzvané svatojánské kvítí). Pro ochranu domácnosti a pro ochranu zahrad se pěstovala kolem domů - dle pověr odháněla vše zlé ze světa tohoto i ze světa neviditelného. Oregáno se používalo i v invokační a evokační magii a to hlavně k přivolání bohyň lásky (nejčastěji Afrodity a Venuše). K těmto "operacím" se používala rostlina do kadidel. Tyto kadidla se používala i při svatbách či zásnubách - věřilo se, že láska déle vydrží a že jí toto kadidlo od všeho zlého uchrání. A ještě jedna malá zajímavost: čaj ve kterém vyluhujeme oregáno má zabraňovat vzniku mořské nemoci. Věřte, nevěřte ...


BEZ ČERNÝ PROTI BLESKŮM I PROTI DUCHŮM

O bezu kolovalo a koluje mnoho pověr, které jsou většinou neopodstatněné. Například se věřilo tomu, že budete-li nosit výhonek této rostliny u sebe v šatech, tak předejdete revmatismu. Jiná verze této pověry nám zase říká dokonce to, že vyléčíte revmatismus. Ale pozor, má to jednu podmínku: výhonek bezu musí mít čtyři pupeny. Jinak vám prý nepomůže. Proč zrovna čtyři, to se mi nepodařilo zjistit. Další pověra je o tom, že bez vás ochrání před bleskem - když stojíte při bouřce pod bezem, tak do vás prý blesk neuhodí (raději to ale pochopitelně nezkoušejte). Bez prý odhání zlé duchy a čarodějnice a proto se také používal v lidové magii v domácnosti, na ochranu domů a na ochranu statků a pozemků.


KMÍN A MAGIE OCHRANY

Kmínové kadidlo mělo důležitou úlohu v ochranné magii - převážně v lidové magii na ochranu domácnosti. Kmín měl tuto vlastnost nejen u Keltů a Slovanů, ale též i u Germánů. I tam se kmín používal například tak, že se dával pod dětské postele - věřilo se, že dítě bude takto ochráněno proti čarodějnici, démonům, ale i proti nemocem. Ovšem i čarodějnice (ty lidové) věřily kmínu a jeho moci. Proto ho nosily při sobě, aby je chránil (některé zdroje uvádějí, že tato ochrana sloužila proti tomu, aby čarodějnice nebyla popravena). Ze semen kmínu se dělávalo těsto, které se kladlo do klecí zvířatům. Toto těsto mělo údajně magickou moc a zabrańovalo zvířatům, aby se zaběhla. Pokud budete chtít mít lepší paměť, tak prý stačí nosit na krku váček s kmínem - ten vám údajně paměť osvěží.


KOPR - ZAHÁNĚČ ZLA

Kopr v lidové magii platil za "zaháněče" negativ, zlé síly, nepohody, neštěstí a podobně. Jste-li muž a chcete-li si naklonit nějakou ženu, tak prý bude stačit, pokud se před tím než půjdete za touto ženou vykoupete a do koupele přidáte několik semen kopru. Pokud budete mít v domácnosti semena kopru, tak všichni obyvatelé této domácnosti budou mít prý dle pověr logičtější myšlenky a budou více chytřejší. Nechci nijak znevažovat pověrčivost našich předků, ale mám tak trochu dojem, že tato pověra asi fungovat nebude. ..


KŘEN PROTI ZLU I PROTI ĎÁBLU

Křen se v magii používal převážně na obranu a na očistu. Krom toho, že se křen přidával do kadidel očisty, a nebo se i vhazoval do ohniště a rituálně spaloval, tak se z něj k tomu samému účelu dělala i omáčka (kterou známe i dnes). Scott Cunningham o této omáčce píše, že se má do jídelníčku přidávat pro ochranu a očistu, ale jen tehdy, jestliže člověku nevadí jeho podivně ostrá a palčivá chuť (osobně si myslím, že křen je vyhledáván právě pro tuto specifickou chuť). V knize "Popular Beliefs and Superstitions" je doporučováno to, že křen by se měl ze země vykopávat za úplňku, protože údajně právě při úplňku je nejsilnější a nejostřejší. S touto pověrou (chcete-li lidovou moudrostí) se setkáváme u mnoha rostlin, které se používaly v lidové magii. Pro ochranu domácnosti proti pohromám a všeobecnému zlu (lidskému i nadpřirozenému e.c. před "lešiji" - duchy lesa) se křen nastrouhal a pohazoval se okolo domu či statku, okolo budov ve kterých byla ustájena zvířata etc. Věřilo se, že když je takto křen poházen, tak ho nic zlého nepřekročí. Tato pověra o ochraně pomocí nastrouhaného křenu přerostla i do formy údajné ochrany proti samotnému ďáblu. Dokonce se křenu používalo v případech, že byl člověk posednut ďáblem. Křen byl mnohdy používán při vymítacích rituálech: buď samostatně a nebo jakousoučást vymítacího kadidla.


ŽILETKY, STŘEPY A MOČ

Někteří neo-mágové a neo-čarodějnice používají rituál, který se snad ani za rituál nedá považovat. Nechci hledat vhodné slovo pro tuto "magickou operaci", která je pokládána za rituál ochrany. Je zajímavé, že tento pseudorituál je zcela vážně popsán ve "velké modré knize" (tak jí označují někteří neo-mágové) "Bucklands Complete Book of Witchcraft", která vyšla i u nás v nakladatelství Pragma pod názvem "Velká učebnice čarodějnictví a magie". Buckland o této praktice zcela vážně píše, cituji: "Podstatou je ochránit se a současně poslat zpět to, co bylo sesláno na vás". A jak se tedy "magická operace" provádí?
Potřebujeme: lahev nebo sklenici, která se může pevně uzavřít, střepy, rezavé hřebíky, jehly, špendlíky a žiletky. Vše vložíme do sklenice a zaplníme jí asi do poloviny. A potom jí doplníme vlastní močí. Autor píše: "Jestliže sklenici připravuje žena, může také přidat trochu menstruační krve". Potom sklenici zakopeme na opuštěném místě. A vše je hotovo a můžeme se prý spolehnout, že každý útok proti naší osobě je odvrácen. Podivuhodné, nechutné a úsměvné, že?


STARÁ BOTA

Potřebujete starou koženou botu. Nacpěte do ní špendlíky, jehly, hřebíky, připínáčky, nůžky střepy a všemožné možné i nemožné ostré a špičaté předměty. K tomu přidejte ještě takzvané ochranné bylinky: rozmarýn, bazalku, kapradí, vavřín a jmelí. Botu potom zavěste do sklepa nebo na půdu vašeho domu a proneste zaklínadlo: "Zaklínám mocnosti světla v hodině této. Chraň můj dům a v něm každé místo!"

 

 

 

http://tabinfo.blog.cz/0803/ritualy-ochrany-v-lidove-magii